Op 1 oktober 2014 is de regelgeving over huispersoneel gewijzigd. Doet u een beroep op de betalende diensten van iemand voor huishoudelijke taken zoals strijken, schoonmaken, koken of tuinieren? Dan moet hij zich verplicht inschrijven bij de RSZ als werkgever, bepaalde formaliteiten vervullen en socialezekerheidsbijdragen betalen.
Wat wijzigt er ?
Huishoudelijke taken van manuele aard worden niet langer beschouwd als occasionele arbeid en zijn dus onderworpen aan de verplichtingen op het vlak van de sociale zekerheid.
Alleen occasionele niet-beroepsmatige prestaties van niet-manuele aard blijven vrijgesteld van RSZ. Dat is het geval voor babysitten, gezelschap houden van ouderen of zieken, boodschappen doen voor minder mobiele mensen… en dat voor zover het huispersoneel niet meer dan 8 uur per week presteert bij al zijn werkgevers samen.
Wat moet u doen?
Stelt u huispersoneel tewerk dat taken van manuele aard uitvoert? Dan moet hij:
Opmerking: u bent ook verplicht een verzekering Huispersoneel te onderschrijven die de arbeidsongevallen dekt van al zijn werknemers (onderworpen en niet-onderworpen).
Is de verzekering Huispersoneel verplicht?
De verzekering Huispersoneel blijft verplicht voor elke werkgever. Ze dekt ongevallen op het werk en op de weg van en naar het werk, voor alle werknemers, onderworpen of niet-onderworpen, occasioneel of regelmatig en zelfs niet aangegeven. Personeel dat tijdens het werk gewond raakt of op de weg van en naar het werk, kan rekenen op:
Stelt u huispersoneel tewerk?
Hebt u vragen? Contacteer me dan gerust!
Bron AG Insurance